Type:
De opbouw van het keuzedeel ‘Duurzaamheid in het beroep’ verschilt per niveau. We beschrijven eerst de opbouw van de niveaus ‘Duurzaamheid in het beroep C’ en ‘Duurzaamheid in het beroep D’. Vervolgens vind je een korte toelichting op de manier waarop ‘Duurzaamheid in het beroep A’ en ‘Duurzaamheid in het beroep B’ hiervan verschillen.
In het eerste thema van dit keuzedeel, ‘Jij & duurzaamheid’, kijken deelnemers naar hun eigen gedrag op het gebied van duurzaamheid. Ze leren waarom duurzaamheid belangrijk is, en denken na over stappen die gezet kunnen worden om duurzamer te gaan leven.
De titel van het tweede thema is ‘Bedrijven en duurzaamheid’. In dit thema onderzoeken deelnemers hoe duurzaam de omgeving van het bedrijf is, én wat er gedaan kan worden om een bedrijf te verduurzamen. Zo leren ze wat maatschappelijk verantwoord ondernemen inhoudt, en zoeken ze uit hoe duurzaamheid onder andere toegepast kan worden in de inkopen en het gebouw van een bedrijf. In de opdracht ‘Groen ontwerpen’ kijken deelnemers naar verschillende opties om het gebouw van een bedrijf te verduurzamen. Vervolgens tekenen ze een plattegrond van een eigen idee, en denken na over de haalbaarheid hiervan. Om het thema af te sluiten, adviseren de deelnemers hun (oude) stagebedrijf over verduurzaming
In het derde thema, ‘Je beroep & duurzaamheid’, gaan deelnemers aan de slag met mogelijkheden om hun (toekomstige) beroep te verduurzamen. Hiervoor kijken ze naar materialen en apparatuur die in dat beroep worden gebruikt. Hoe kan dit duurzamer? Tot slot stellen deelnemers zich voor hoe het zou zijn om voor een duurzaam bedrijf te werken. Hoe zou dit anders zijn ten opzichte van een ‘regulier’ bedrijf?
In het laatste thema van het keuzedeel, ‘Begin direct’, gaan deelnemers de kennis in de praktijk brengen, en kiezen ze zelf vijf opdrachten die hen aanspreken. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een opdracht waarin ze een kritische blik werpen op hun vakantieplannen: hoe kan bijvoorbeeld het vervoer duurzamer? Een ander voorbeeld is de opdracht ‘Alles bewaren’. In deze opdracht nemen deelnemers een kijkje in de keuken: hoe kunnen producten beter bewaard worden, zodat ze langer houdbaar zijn? Deelnemers maken een lijst met bewaaradviezen voor de producten die ze het meeste gebruiken in de keuken. Door duurzaamheid toe te passen in het dagelijks leven, kunnen ze hier vast van proeven en het zo ook makkelijker toepassen in het beroep!
In de keuzedelen ‘Duurzaamheid in het beroep A’ en ‘Duurzaamheid in het beroep B’ ligt de focus op beginnen bij jezelf. Deelnemers doorlopen de opdrachten op basis van een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld ‘Kleding’. De opdrachten die deelnemers uitvoeren komen grotendeels overeen met de opdrachten uit het laatste thema van ‘Duurzaamheid in het beroep C’ en ‘Duurzaamheid in het beroep D’. De deelnemers ondernemen dus voornamelijk zelf actie in hun persoonlijke leven, om later de stap te kunnen maken naar de toepassing ervan in het beroep.
D1-K1: Formuleert persoonlijke verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid.
D1-K2: Doet een onderzoek naar duurzaamheid in het bedrijf
D1-K3: Doet een voorstel voor duurzaamheidsverbetering in het beroep.
Ben je als coach geïnteresseerd in een keuzedeel gerelateerd aan ‘Duurzaamheid in het beroep’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!