In het eerste hoofdstuk van dit keuzedeel maakt de deelnemer kennis met lean werken. Wat houdt deze manier van werken precies in, en hoe wordt het toegepast?
Lean werken kun je niet toepassen zonder creatief te denken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar gelukkig zijn er een boel creatieve denktechnieken die je kunt aanleren. Ook convergent en divergent denken spelen hier een rol in. Wat dat precies betekent, leren de studenten in hoofdstuk 2!
Wanneer je lean werkt, staat de behoefte van de klant centraal. In hoofdstuk 3 leren de deelnemers hoe ze deze behoeften kunnen achterhalen. Ook leren ze wat de structuur en werkprocessen van een bedrijf te maken hebben met het vervullen van de klantbehoeften.
Om klantbehoeften te vervullen, moet je vaak problemen oplossen. Er zijn verschillende technieken die je hierbij kunnen helpen, zoals het visgraatdiagram, de 5x Why methode, en de Pareto-analyse. In hoofdstuk 4 leren de studenten hoe ze deze technieken kunnen toepassen.
Zodra je problemen achterhaald hebt, kun je aan de slag met verbeteringen. In hoofdstuk 5 is de student gericht op het ‘verbeteren’. De student maakt kennis met de PDCA cyclus en past de cyclus toe. Ook onderzoekt de student het lean werken. Daarnaast komt argumenteren aan bod: wanneer je kiest voor een bepaalde verbetering, moet je kunnen onderbouwen waarom! Tot slot schrijft de student een ontwikkelplan en kan hij/zij reflecteren op zijn/haar eigen mindset, denken en handelen.
Een belangrijk onderdeel van lean werken is het volgen van de processtappen en deze stappen vervolgens vastleggen. In het laatste hoofdstuk leren de deelnemers hoe ze dit kunnen toepassen. Als afsluiting van het keuzedeel zetten ze een fictief lean bedrijf op.
Ben je als coach geïnteresseerd in keuzedelen gerelateerd aan ‘Lean & creatief’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!
Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.