Dit keuzedeel bestaat uit vier hoofdstukken waarin studenten stap voor stap kennismaken met klantcontact en verkooptechnieken.
Studenten maken kennis met het bedrijf, de doelgroep en de werkzaamheden. Ze leren hoe ze zich professioneel opstellen en welke omgangsvormen passend zijn. Daarnaast analyseren ze de klantreis en oefenen ze met communicatieregels en klantgerichte interacties.
Dit hoofdstuk richt zich op het voeren van effectieve verkoopgesprekken. Studenten oefenen met communicatietechnieken, luistervaardigheden en het inspelen op klantwensen en -behoeften. Ze leren hoe ze vertrouwen opbouwen en een positieve koopervaring creëren.
Studenten leren hoe ze verkooptransacties correct afhandelen, offertes en facturen opstellen en klantgegevens registreren. Ook wordt aandacht besteed aan het omgaan met klachten en het professioneel afhandelen van lastige klanten.
In het laatste hoofdstuk ontdekken studenten hoe ze de verkoop kunnen stimuleren met marketingtechnieken. Ze leren over social media-gebruik, het ontwikkelen van promoties en het inspelen op trends. Ook wordt zakelijke communicatie behandeld, zowel online als offline.
D1-K1: Adviseert, verkoopt en verleent service
D1-K1-W1: Informeert (nieuwe) klanten/bezoekers over de organisatie
D1-K1-W2: Voert verkoopgesprek
D1-K1-W3: Handelt de verkoop af
D1-K1-W4: Behandelt (online-)verzoeken, bestellingen en/of klachten van klanten
D1-K1-W5: Voert ondersteunende marketing- en/of promotie-activiteiten uit
Met dit keuzedeel ontwikkel je essentiële vaardigheden op het gebied van klantcontact en verkoop. Of je nu in een winkel, een klantenservice of een commerciële functie werkt, deze kennis helpt je om professioneel en klantgericht te handelen!
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!