Keuzedeel Internationaal 1: bewustzijn (interculturele) diversiteit (K0055)

Verbreed je horizon met het keuzedeel Internationaal I: bewustzijn (interculturele) diversiteit (K0055). Nederland is een echte multiculturele samenleving. Het kunnen communiceren met mensen uit verschillende culturen is van onschatbare waarde. Deelnemers leren in dit keuzedeel over andere culturen en vooral hoe ze onderlinge verschillen kunnen overbruggen.
Gevalideerd examen
K0055

Dit vak in het kort

Code:Niveau 2 en 3: K0055
SBU: 240
Domein: Algemeen
Onderwijsvorm: BOL, BBL
Examen:Inclusief gecertificeerd examen
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel 'Internationaal I: bewustzijn (interculturele) diversiteit' in?

Door het Internet en Social media is de wereld slecht 1 muisklik verderop. Dagelijks komen we in aanraking met mensen uit andere landen en culturen. Op straat, in de trein, op de sportschool en op het werk. In het keuzedeel Internationaal I leren deelnemers omgaan met de verschillen en samen te werken met mensen uit verschillende culturen.

Wat leren studenten in dit keuzedeel?

1

Verdiepen in de multiculturele samenleving

Iedereen heeft wel een beeld bij wat cultuur ongeveer betekent, maar heb je er al weleens dieper over nagedacht? In het eerste hoofdstuk verdiept de student zich in de multiculturele samenleving, onderzoekt de student de cultuur van Nederland en oefent de student met verbale en non-verbale communicatie.

2

Leren reflecteren

In dit keuzedeel leert de deelnemer ook naar zichzelf te kijken. Want wat is de cultuur van de student? En wat zijn daarin de cultuurelementen en eetgewoonten? In hoofdstuk 2 gaat de student op onderzoek uit. Ze duiken dieper in hun eigen cultuur, de Nederlandse cultuur en andere culturen om hun heen.

3

Omgaan met cultuur

De titel van hoofdstuk 3 is 'Omgaan met cultuur'. Cultuur is een positief iets. Maar soms zijn de gevolgen van culturele verschillen minder positief. Denk aan racisme, discriminatie en stereotypering. Gelukkig is het echter ook mogelijk om op een respectvolle manier met culturele verschillen om te gaan. Daarover leren de deelnemers meer in dit thema.

4

Omgaan met culturele verschillen

In het vierde hoofdstuk verdiepen deelnemers zich nog meer in hoe om te gaan met culture verschillen. Want in hoeverre mag je een mening geven over iets wat met cultuur te maken heeft? En hoe kun je hier open met een ander over communiceren? De student reflecteert zijn/haar eigen houding en stelt doelen op wat hij/zij wil veranderen. Verder maakt de student kennis met verschillende vraagvormen en oefent hij de LSD-gesprekstechniek in een interview.

5

Reflectie

In het laatste hoofdstuk reflecteert de student op alles wat hij/zij geleerd heeft en hoe hij/zij dit gaat meenemen in de toekomst.

Voorbeeldopdracht
Keuzedeel Internationaal 1: bewustzijn (interculturele) diversiteit (K0055)

Kerntaken en werkprocessen

D1-K1: Ontwikkelt interculturele sensitiviteit

  • D1-K1-W1: Onderzoekt eigen en andere culturen
  • D1-K1-W2: Onderzoekt eigen culturele sensitiviteit

D1-K2: Werkt samen met mensen met verschillende culturele achtergronden

  • D1-K3-W1: Legt en onderhoudt interculturele contacten
  • D1-K3-W2: Neemt deel aan interculturele samenwerkingsverbanden

Op zoek naar een ander gerelateerd keuzedeel?

Ben je als coach geïnteresseerd in een keuzedeel die aansluit bij Internationaal I? Bekijk dan eens het volgende keuzedeel:

Aansluitende dimensies Keuzedeel Internationaal 1: bewustzijn (interculturele) diversiteit (K0055)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema D: Macht en besluitvorming (Niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema C: Maatschappijvisies en maatschappelijke vraagstukken (Niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema B: Individu en groep (niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema A: Verschil en gelijkwaardigheid (Niveau 1, 2, 3 en 4)

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten