Keuzedeel Digitale vaardigheden basis (K0022 ) en gevorderd (K0023)

In ‘Digitale vaardigheden basis (K0022)’ en ‘Digitale vaardigheden gevorderd (K0023)’ leren deelnemers vaardigheden die onmisbaar zijn in dit digitale tijdperk. Beide keuzedelen staan dan ook in de top 5 van de meest gekozen keuzedelen. Maar waarom zijn digitale skills op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt zo onmisbaar? En wat leren deelnemers in de keuzedelen? Je leest het in dit artikel!
Gevalideerd examen
K0022
K0023

Dit vak in het kort

Code:Niveau 2 en 3: K0022, Niveau 3 en 4: K0023
SBU: 240
Domein: Algemeen

Type:

Onbekend
Examen:Inclusief gecertificeerd examen
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel 'Digitale vaardigheden' in?

In het keuzedeel ‘Digitale vaardigheden’ ontdekken deelnemers verschillende aspecten van de digitale wereld. Van zoekmachines tot ‘hashing programma’s’, en van veilig online gedrag tot het maken van back-ups.

Het belang van digitale vaardigheden

Gen Z’ers en millennials zijn er mee opgegroeid, maar iedereen krijgt er tegenwoordig mee te maken: de digitale wereld. In hoog tempo wordt er gedigitaliseerd, met als gevolg dat traditionele werkwijzen en analoge processen langzaam ophouden te bestaan. Denk aan de sluitingen van geldautomaten omdat we steeds minder gebruik maken van contant geld, en vaker onze pinpas of telefoon gebruiken. Ook kregen we te maken met de gedwongen digitalisering van ons dagelijkse leven gedurende de corona pandemie: de norm werd zoveel mogelijk thuis werken en lesgeven, en krijgen, op afstand. Zonder digitale middelen en digitale vaardigheden was dit allemaal niet mogelijk geweest. Ook in de toekomst is het bezitten van digitale vaardigheden een must. Nederland is één van de koplopers in de Europese Unie op het gebied van ICT en digitalisering, en van plan dit ook te blijven. Digitalisering biedt namelijk een hoop voordelen voor zowel de samenleving als economie. Bovendien krijgen (bijna) alle beroepen te maken met een rappe digitalisering! Van de automatisering van hulpmiddelen in de zorg, tot online winkelen en bankieren. Het gevolg hiervan is meer welvaart voor ons land. Door de groeiende noodzaak zal het verwerven van digitale vaardigheden van de toekomst één van de grootste uitdagingen voor bedrijven blijven. Ondanks dat we allemaal bekend zijn met digitalisering en technologie, blijft het belangrijk om in het (beroeps)onderwijs aandacht aan te besteden aan de verdere ontwikkeling van digitale vaardigheden. Door het keuzedeel ‘Digitale vaardigheden’ te volgen creëren mbo-studenten een stabiele basis om met digitalisering om te kunnen gaan. Door hun digitale vaardigheden verder te ontwikkelen, werken studenten ook direct aan de ontwikkeling van 21st century skills. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn dit vaardigheden die broodnodig zijn in de 21ste eeuw, waarbij digitale competenties een belangrijke rol spelen.

Wat leren studenten in dit keuzedeel?

Digitale vaardigheden voor verschillende niveaus

Voor ‘Digitale vaardigheden’ zijn er twee aparte keuzedelen beschikbaar, vanwege de verschillende niveaus en onderliggende kwalificatiedossiers. Het keuzedeel ‘Digitale vaardigheden basis (K0022)’ is geschikt voor niveau 2 en 3, en ‘Digitale vaardigheden gevorderd (K0023)’ is geschikt voor niveau 3 en 4. Niveau 3 studenten kunnen dus kiezen welk keuzedeel het beste bij hen past. De kwalificatiedossiers komen grotendeels overeen, in beide dossiers staan dezelfde werkprocessen centraal: ‘verzamelt informatie, gegevens en content’ en ‘produceert informatie/content’. In K0023 is hier een extra werkproces aan toegevoegd, namelijk ‘beheert informatie/content’.

1

De basisfuncties van verschillende programma’s

In het eerste thema ‘De basisfuncties van verschillende programma’s’ breiden deelnemers hun basiskennis uit. Bijna iedereen werkt wel eens met Microsoft programma’s zoals Word, PowerPoint en Excel. Maar wat kun je eigenlijk nog meer met deze programma’s? Er zijn een boel functionaliteiten die vaak onontdekt blijven! De deelnemers onderzoeken aan de hand van oefeningen de mogelijkheden van deze programma’s. Ook het gebruik van zoekmachines, social media, e-mail- en videobel-software komt aan bod.

2

Onderzoek je eigen digitale gedrag

In het tweede thema ‘Onderzoek je eigen digitale gedrag’ onderzoeken deelnemers hun eigen digitale gedrag. Dat begint bij het analyseren van de werkhouding, want wanneer je veel achter een computer zit, is het belangrijk om een goede houding aan te nemen! Vervolgens gaan de deelnemers hun digitale gedrag kritisch bekijken: hoeveel van hun tijd besteden ze eigenlijk aan schermen? En hoe veilig en privé is hun online gedrag?

3

Digitale veiligheid

’Digitale veiligheid’ is het derde thema. Hoewel digitalisering veel voordelen oplevert, kan het er ook voor zorgen dat gegevens openbaar worden. Goede beveiliging is daarom belangrijk! Deelnemers leren daarom wat onvoldoende beveiliging van persoons- en bedrijfsgegevens voor gevolgen kan hebben, en welke maatregelen nodig zijn om deze gevolgen te voorkomen. Zo leren deelnemers in de opdracht ‘Help! Een Ddos-aanval’ over de impact van Ddos-aanvallen op bedrijven. Dit onder andere door uit te zoeken welke bedrijven een dergelijke aanval hebben meegemaakt, en hoe ze hiermee zijn omgegaan.

4

Zorgvuldig omgaan met informatie

In het vierde thema ‘Zorgvuldig omgaan met informatie’ gaan deelnemers verder met veiligheid, want dit thema draait om zorgvuldig omgaan met informatie. Dit thema draait niet alleen om beveiliging, maak gaat ook over het gebruik van betrouwbare bronnen, auteursrecht en het herkennen van fake news. Daarnaast wordt het belang van back-ups maken benadrukt, bijvoorbeeld in de opdracht ‘Maak een externe back-up van gegevens’ (gemaakt in samenwerking met Cisco). Want, wat als je laptop ineens crasht? Dan ben je al je gegevens in één keer kwijt. Door een back-up te maken voorkom je dit, zeker als je voor de back-up een externe harde schijf gebruikt. In de opdracht nemen deelnemers eerst de theorie van Cisco door, en vervolgens leren ze hoe ze op 2 verschillende manieren een back-up kunnen maken.

5

Bedrijven online

Tot slot leren deelnemers in het laatste thema ‘Bedrijven online’ over bedrijven en de online wereld. Het internet biedt immers veel kansen voor bedrijven! Denk aan internetmarketing, omgaan met klachten, en online representatie door middel van websites en social media. Deelnemers onderzoeken deze online middelen en hun meerwaarde voor bedrijven.

Voorbeeldopdracht
Keuzedeel Digitale vaardigheden basis (K0022 ) en gevorderd (K0023)

Kerntaken en werkprocessen

  • D1-K1: Verzamelt informatie, gegevens en content
  • D1-K1-W1: Wint digitale informatie in
  • D1-K2: Produceert informatie/content
  • D1-K2-W1: Maakt een weergave van informatie
  • D1-K2-W2: Stelt content samen
  • D1-K2-W3: Deelt informatie/content
  • D1-K3: Beheert informatie/content
  • D1-K3-W1: Organiseert het beheer
  • D1-K3-W2: Deelt informatie in
  • D1-K3-W3: Bewaakt bewaaromstandigheden

Op zoek naar een ander gerelateerd keuzedeel?

Ben je op zoek naar andere keuzedeel die bijdragen aan de ontwikkeling van 21st century skills? Kijk dan eens naar:

Aansluitende dimensies Keuzedeel Digitale vaardigheden basis (K0022 ) en gevorderd (K0023)
Burgerschap Flex
Loopbaanoriëntatie C: Goed werknemerschap
Loopbaanoriëntatie B: Werk vinden
Loopbaanoriëntatie A: Zelfkennis

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten