Type:
Voor ‘Digitale vaardigheden’ zijn er twee aparte keuzedelen beschikbaar, vanwege de verschillende niveaus en onderliggende kwalificatiedossiers. Het keuzedeel ‘Digitale vaardigheden basis (K0022)’ is geschikt voor niveau 2 en 3, en ‘Digitale vaardigheden gevorderd (K0023)’ is geschikt voor niveau 3 en 4. Niveau 3 studenten kunnen dus kiezen welk keuzedeel het beste bij hen past. De kwalificatiedossiers komen grotendeels overeen, in beide dossiers staan dezelfde werkprocessen centraal: ‘verzamelt informatie, gegevens en content’ en ‘produceert informatie/content’. In K0023 is hier een extra werkproces aan toegevoegd, namelijk ‘beheert informatie/content’.
In het eerste thema ‘De basisfuncties van verschillende programma’s’ breiden deelnemers hun basiskennis uit. Bijna iedereen werkt wel eens met Microsoft programma’s zoals Word, PowerPoint en Excel. Maar wat kun je eigenlijk nog meer met deze programma’s? Er zijn een boel functionaliteiten die vaak onontdekt blijven! De deelnemers onderzoeken aan de hand van oefeningen de mogelijkheden van deze programma’s. Ook het gebruik van zoekmachines, social media, e-mail- en videobel-software komt aan bod.
In het tweede thema ‘Onderzoek je eigen digitale gedrag’ onderzoeken deelnemers hun eigen digitale gedrag. Dat begint bij het analyseren van de werkhouding, want wanneer je veel achter een computer zit, is het belangrijk om een goede houding aan te nemen! Vervolgens gaan de deelnemers hun digitale gedrag kritisch bekijken: hoeveel van hun tijd besteden ze eigenlijk aan schermen? En hoe veilig en privé is hun online gedrag?
’Digitale veiligheid’ is het derde thema. Hoewel digitalisering veel voordelen oplevert, kan het er ook voor zorgen dat gegevens openbaar worden. Goede beveiliging is daarom belangrijk! Deelnemers leren daarom wat onvoldoende beveiliging van persoons- en bedrijfsgegevens voor gevolgen kan hebben, en welke maatregelen nodig zijn om deze gevolgen te voorkomen. Zo leren deelnemers in de opdracht ‘Help! Een Ddos-aanval’ over de impact van Ddos-aanvallen op bedrijven. Dit onder andere door uit te zoeken welke bedrijven een dergelijke aanval hebben meegemaakt, en hoe ze hiermee zijn omgegaan.
In het vierde thema ‘Zorgvuldig omgaan met informatie’ gaan deelnemers verder met veiligheid, want dit thema draait om zorgvuldig omgaan met informatie. Dit thema draait niet alleen om beveiliging, maak gaat ook over het gebruik van betrouwbare bronnen, auteursrecht en het herkennen van fake news. Daarnaast wordt het belang van back-ups maken benadrukt, bijvoorbeeld in de opdracht ‘Maak een externe back-up van gegevens’ (gemaakt in samenwerking met Cisco). Want, wat als je laptop ineens crasht? Dan ben je al je gegevens in één keer kwijt. Door een back-up te maken voorkom je dit, zeker als je voor de back-up een externe harde schijf gebruikt. In de opdracht nemen deelnemers eerst de theorie van Cisco door, en vervolgens leren ze hoe ze op 2 verschillende manieren een back-up kunnen maken.
Tot slot leren deelnemers in het laatste thema ‘Bedrijven online’ over bedrijven en de online wereld. Het internet biedt immers veel kansen voor bedrijven! Denk aan internetmarketing, omgaan met klachten, en online representatie door middel van websites en social media. Deelnemers onderzoeken deze online middelen en hun meerwaarde voor bedrijven.
Ben je op zoek naar andere keuzedeel die bijdragen aan de ontwikkeling van 21st century skills? Kijk dan eens naar:
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!