Keuzedeel Toerisme en recreatie in de regio (K0387)

Ben jij benieuwd hoe toerisme en recreatie bijdragen aan de economie van jouw regio? Wil je leren hoe je bezoekers informeert en adviseert over de leukste bestemmingen en activiteiten? In het keuzedeel Toerisme en recreatie in de regio ontdek je hoe je toeristische en recreatieve mogelijkheden optimaal benut. Je leert niet alleen over gastvrijheid en klantgerichtheid, maar past je kennis ook direct toe door een evenement te organiseren. Dit keuzedeel is perfect voor studenten die interesse hebben in de dynamische wereld van toerisme en recreatie!
Gevalideerd examen
K0387

Dit vak in het kort

Code:Niveau 3 en 4: K0387
SBU: 240
Onderwijsvorm: BOL, BBL
Examen:Nee
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel Toerisme en recreatie in de regio in?

Toerisme en recreatie spelen een grote rol in de economie van veel regio’s. In dit keuzedeel leer je hoe je bezoekers kunt informeren en adviseren over toeristische mogelijkheden in jouw omgeving. Je doet kennis op over verschillende vormen van recreatie en leert hoe je doelgroepen adviseert over accommodaties en attracties. Daarnaast ontdek je hoe je klantcontact onderhoudt en klachten afhandelt. Een belangrijk onderdeel van dit keuzedeel is samenwerken met regionale bedrijven en organisaties. Dit helpt je niet alleen om actuele ontwikkelingen in de sector te begrijpen, maar ook om een breed netwerk op te bouwen. Je leert hoe je toeristische producten promoot en hoe je zelf een evenement organiseert, waarbij je rekening houdt met verschillende doelgroepen en trends in de markt.

Wat leren studenten in dit keuzedeel?

Dit keuzedeel bestaat uit vijf hoofdstukken. Hoofdstuk 1 is een basis voor de andere opdrachten en moet als eerste worden afgerond. In hoofdstuk 5 werk je aan een eindopdracht waarin je alle kennis samenbrengt.

1

Basiskennis toerisme en recreatie

Je start met het opdoen van kennis over toerisme en recreatie. Je leert hoe je bezoekers informeert en adviseert over toeristische mogelijkheden. Daarnaast verdiep je je in customer relationship management (CRM) en onderzoek je de toeristische mogelijkheden in jouw regio. Ook krijg je inzicht in de praktische zaken die belangrijk zijn bij het adviseren van toeristen.

2

Overnachten en gastvrijheid

Je verkent verschillende vormen van overnachting en leert hoe je doelgroepen adviseert over accommodaties. Hierbij kijk je ook naar nieuwe ontwikkelingen en trends in de markt. Daarnaast leer je hoe je professioneel omgaat met klachten en feedback van gasten.

3

Attracties en evenementen

Je onderzoekt toeristische en recreatieve attracties en leert hoe je deze aantrekkelijk presenteert voor verschillende doelgroepen. Je gaat aan de slag met het organiseren van een online evenement en ontdekt welke stappen je hiervoor moet ondernemen.

4

De zakelijke toerist

Je maakt kennis met de zakelijke toerist en leert waarom deze doelgroep belangrijk is voor de regio. Je ontdekt welke faciliteiten en ontmoetingsplekken belangrijk zijn voor zakelijke toeristen en welke trends er spelen binnen dit segment.

5

Organiseren van een evenement

Als afsluiting van dit keuzedeel organiseer je een evenement. Deze opdracht bestaat uit verschillende deelopdrachten waarin je aantoont dat je de kennis en vaardigheden uit de eerdere hoofdstukken kunt toepassen.

Kerntaken en werkprocessen

D1-K1: Informeren en adviseren van relaties over toerisme en recreatie in de regio

  • D1-K1-W1: Informeren en adviseren over recreatieve en toeristische mogelijkheden

  • D1-K1-W2: Onderhouden van contacten met relaties en toeristische netwerken

  • D1-K1-W3: Organiseren en promoten van toeristische evenementen

Met dit keuzedeel ontwikkel je waardevolle vaardigheden op het gebied van toerisme en recreatie. Je leert hoe je klanten professioneel adviseert en hoe je een evenement organiseert. Ben jij klaar om de regio op de kaart te zetten?

Aansluitende dimensies Keuzedeel Toerisme en recreatie in de regio (K0387)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema D: Macht en besluitvorming (Niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema C: Maatschappijvisies en maatschappelijke vraagstukken (Niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema B: Individu en groep (niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema A: Verschil en gelijkwaardigheid (Niveau 1, 2, 3 en 4)

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten