In het eerste hoofdstuk leert de student zichzelf beter kennen als ondernemer door verschillende ideeën uit te werken. De student zoekt uit welke eigenschappen je nodig hebt als ondernemer, en legt de basis voor de eigen onderneming.
Alles over ondernemen komt in hoofdstuk 2 aan bod. Van het volgen van de ontwikkelingen in het vakgebied, het kiezen van een geschikte rechtsvorm tot wetten, regels en instanties waarmee je maken krijgt als ondernemer.
Vervolgens voert de student een markt- en doelgroeponderzoek uit. De concurrentie wordt in kaart gebracht, net als de sterktes en zwaktes van de eigen onderneming. Er wordt kennis gemaakt met het marketingplan.
In hoofdstuk 4 staat de verkoop van een product of dienst centraal. Hoe kom je aan klanten, en hoe communiceer je vervolgens met ze om ze te binden? Netwerken, het opstellen van algemene voorwaarden en het maken van offertes komen aan bod.
Hoe om te gaan met inkopen? In hoofdstuk 5 wordt onderzoek gedaan naar de inkoopmarkt en er worden potentiële leveranciers geselecteerd.
In hoofdstuk 6 duikt de student dieper in de financiën. Alle financiële zaken waar je als ondernemer mee te maken krijgt worden behandeld.
Als laatste maakt de student een concreet plan voor het starten van zijn of haar eigen onderneming. De student kan zichzelf vanaf nu een echte ondernemer noemen.
D1-K1: Start en/of runt een zzp-onderneming
Ben je als coach geïnteresseerd in keuzedelen gerelateerd aan ‘Ondernemerschap mbo’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!
Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.