Keuzedeel Inspelen op innovaties (K0224, K0225, K0226)

Wist je dat robots veel van ons werk kunnen overnemen? Of dat er een grote kans is dat er straks een back-up van jouw brein wordt opgeslagen in een computer? In het keuzedeel Inspelen op innovaties (niveau 2: K0224 , niveau 3: K0225 & niveau 4: K0226) leren deelnemers welke ontwikkelingen belangrijk zijn voor hun vak. Ze leren de trends van nu kennen en gebruiken in hun werk. Want stilstand is achteruitgang. Dit keuzedeel is erg geschikt om aan te werken tijdens de stageperiode. De student kan de praktische opdrachten dan in het stagebedrijf uitvoeren.
Gevalideerd examen
K0224
K0225
K0226

Dit vak in het kort

Code:Niveau 2: K0224, niveau 3: K0225 & niveau 4: K0226
SBU: 240
Domein: Algemeen
Onderwijsvorm: BOL, BBL
Examen:Inclusief gecertificeerd examen
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel 'Inspelen op innovaties' in?

In het bedrijfsleven weet iedereen: stilstand is achteruitgang. Innovatie is nodig om relevant te blijven. Dit keuzedeel leidt deelnemers op tot werknemers van de toekomst. Ze zien de nieuwste trends al voordat ze bekend zijn bij het grote publiek en bedenken nieuwe producten en verbeteren processen. Dit doen ze door op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in hun branche. En ze leren hoe ze veranderingen kunnen vertalen naar hun dagelijkse werk en welke impact die hebben op het bedrijf.

Wat leren studenten in dit keuzedeel?

1

Wat is innovatie

Wat is innovatie nu precies en hoe kan dit worden toegepast? In hoofdstuk 1 leren deelnemers kijken naar de veranderingen om zich heen die invloed hebben op de maatschappij en de techniek. Ze bedenken hoe de wereld zou zijn zonder telefoon of wasmachine en hoe er continue dingen veranderen.

2

Denken in oplossingen

Verandering kan alleen ontstaan als je in oplossingen denkt. Nieuwe dingen proberen kan spannend zijn, maar het is vooral een hele leuke ontdekkingsreis. Deelnemers leren in hoofdstuk 2 ook om anders te denken dan anderen. Zo leren ze om op nieuwe ideeën te komen. Ook verdiepen ze zich in dit hoofdstuk in de innovaties om zich heen. Ze leren hoe ze een idee kunnen bedenken en ontwikkelen.

3

Ontwikkelingen rondom innovaties

In hoofdstuk 3 onderzoekt de deelnemer de ontwikkelingen omtrent innovaties. Ze beginnen met het begrijpen en inschatten van ontwikkelingen. Vervolgens onderzoeken ze hoe ze signalen van (nieuwe) ontwikkelingen kunnen vertalen naar de beroepspraktijk. Tot slot leren ze wat het gevolg van een innovatie kan zijn voor hun vakgebied.

4

Kennis opdoen

Hoe zorg je ervoor dat je binnen en buiten je branche kennis op doet? In hoofdstuk 4 maken de deelnemers kennis met vakbladen, vakbeurzen en bijscholingsmogelijkheden. Verder verdiepen ze zich in hun eigen beroepscompetenties. Ook reflecteren ze op hun eigen handelen en leren ze professioneel omgaan met positieve en negatieve feedback.

5

Delen van kennis

In het laatste hoofdstuk draait alles om het delen van kennis. Hoe deel je je eigen kennis met anderen? En hoe leer je van collega's en van anderen binnen en buiten je branche.

Voorbeeldopdracht
Keuzedeel Inspelen op innovaties (K0224, K0225, K0226)

Kerntaken en werkprocessen

D1-K1: Speelt in op innovatie en verandering binnen de branche

  • D1-K1-W1: Reflecteert op het eigen beroepsmatig handelen in het kader van innovatie

Op zoek naar een ander gerelateerd keuzedeel?

Ben je als coach geïnteresseerd in keuzedelen die aansluiten bij ‘Inspelen op innovaties’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:

Aansluitende dimensies Keuzedeel Inspelen op innovaties (K0224, K0225, K0226)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema D: Macht en besluitvorming (Niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema C: Maatschappijvisies en maatschappelijke vraagstukken (Niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema B: Individu en groep (niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema A: Verschil en gelijkwaardigheid (Niveau 1, 2, 3 en 4)

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten