Wat is innovatie nu precies en hoe kan dit worden toegepast? In hoofdstuk 1 leren deelnemers kijken naar de veranderingen om zich heen die invloed hebben op de maatschappij en de techniek. Ze bedenken hoe de wereld zou zijn zonder telefoon of wasmachine en hoe er continue dingen veranderen.
Verandering kan alleen ontstaan als je in oplossingen denkt. Nieuwe dingen proberen kan spannend zijn, maar het is vooral een hele leuke ontdekkingsreis. Deelnemers leren in hoofdstuk 2 ook om anders te denken dan anderen. Zo leren ze om op nieuwe ideeën te komen. Ook verdiepen ze zich in dit hoofdstuk in de innovaties om zich heen. Ze leren hoe ze een idee kunnen bedenken en ontwikkelen.
In hoofdstuk 3 onderzoekt de deelnemer de ontwikkelingen omtrent innovaties. Ze beginnen met het begrijpen en inschatten van ontwikkelingen. Vervolgens onderzoeken ze hoe ze signalen van (nieuwe) ontwikkelingen kunnen vertalen naar de beroepspraktijk. Tot slot leren ze wat het gevolg van een innovatie kan zijn voor hun vakgebied.
Hoe zorg je ervoor dat je binnen en buiten je branche kennis op doet? In hoofdstuk 4 maken de deelnemers kennis met vakbladen, vakbeurzen en bijscholingsmogelijkheden. Verder verdiepen ze zich in hun eigen beroepscompetenties. Ook reflecteren ze op hun eigen handelen en leren ze professioneel omgaan met positieve en negatieve feedback.
In het laatste hoofdstuk draait alles om het delen van kennis. Hoe deel je je eigen kennis met anderen? En hoe leer je van collega's en van anderen binnen en buiten je branche.
D1-K1: Speelt in op innovatie en verandering binnen de branche
Ben je als coach geïnteresseerd in keuzedelen die aansluiten bij ‘Inspelen op innovaties’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!