Je verdiept je in de levensloop van kinderen van 0 tot 13 jaar, met aandacht voor de overgangen tussen opvang, voorschoolse educatie en voortgezet onderwijs. Je leert signalen herkennen van ontwikkelingsuitdagingen en hoe je daarop kunt anticiperen.
In dit hoofdstuk leer je hoe je kinderen begeleidt bij transities — bijvoorbeeld van opvang naar basisschool — en hoe je overdrachten tussen professionals zorgvuldig verzorgt.
Je werkt samen met collega’s uit onderwijs, zorg en vrije tijd. Je ontwikkelt vaardigheden in overleg, coördinatie en gezamenlijke visie voor een geïntegreerde aanpak.
Studenten leren hoe je kinderen begeleidt, stimuleert en ondersteunt in hun ontwikkeling, rekening houdend met individuele behoeften en groepsdynamiek.
Je leert effectief communiceren met kinderen, ouders, collega’s en andere professionals, rolbegrip, feedback geven en partnerrelaties opbouwen.
Je verdiept je in organisatie, planning, rolverdeling, beleidskaders en protocollen binnen een IKC of brede school.
In dit deel ontwikkel je een visie op integraal werken, reflecteer je op je eigen rol en leer je hoe je innovatieve verbindingen kunt leggen in de leer‑ en leefomgeving van kinderen.
Kerntaak D1: Ondersteunen en stimuleren van kinderen in hun doorgaande ontwikkeling
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!
Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.