Keuzedeel Combifunctionaris IKC/Brede school (K1292)

In steeds meer scholen en kinderopvanglocaties werken onderwijs, opvang, zorg en vrije tijd geïntegreerd samen. In het keuzedeel Combifunctionaris IKC / Brede school leer je hoe je kinderen ondersteunt in hun ontwikkeling én hoe je verbinding legt tussen de verschillende domeinen. Je ontwikkelt vaardigheden voor het werken in een Integraal Kindcentrum (IKC) of brede school binnen een multidisciplinair team.
K1292

Dit vak in het kort

Code: K1292
Niveau: Niveau 4
Onderwijsvorm: BOL, BBL
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel in?

Je leert de specifieke rol van de combifunctionaris binnen een IKC of brede school: werken aan doorgaande ontwikkelingslijnen voor kinderen, betrokken zijn bij onderwijs en opvang, samenwerken met andere professionals en werken met de verschillende leefwerelden van kinderen. Je ontwikkelt inzichten in pedagogiek, communicatie, organisatie en verbinding.

Wat leren studenten?

1

Hoofdstuk 1: Doorgaande ontwikkeling van kinderen

Je verdiept je in de levensloop van kinderen van 0 tot 13 jaar, met aandacht voor de overgangen tussen opvang, voorschoolse educatie en voortgezet onderwijs. Je leert signalen herkennen van ontwikkelingsuitdagingen en hoe je daarop kunt anticiperen.

2

Hoofdstuk 2: Transities en overdracht

In dit hoofdstuk leer je hoe je kinderen begeleidt bij transities — bijvoorbeeld van opvang naar basisschool — en hoe je overdrachten tussen professionals zorgvuldig verzorgt.

3

Hoofdstuk 3: Interdisciplinair samenwerken

Je werkt samen met collega’s uit onderwijs, zorg en vrije tijd. Je ontwikkelt vaardigheden in overleg, coördinatie en gezamenlijke visie voor een geïntegreerde aanpak.

4

Hoofdstuk 4: Pedagogisch handelen & begeleiding

Studenten leren hoe je kinderen begeleidt, stimuleert en ondersteunt in hun ontwikkeling, rekening houdend met individuele behoeften en groepsdynamiek.

5

Hoofdstuk 5: Communicatie & betrokkenheid

Je leert effectief communiceren met kinderen, ouders, collega’s en andere professionals, rolbegrip, feedback geven en partnerrelaties opbouwen.

6

Hoofdstuk 6: Organisatie & procesinrichting

Je verdiept je in organisatie, planning, rolverdeling, beleidskaders en protocollen binnen een IKC of brede school.

7

Hoofdstuk 7: Reflectie & visieontwikkeling

In dit deel ontwikkel je een visie op integraal werken, reflecteer je op je eigen rol en leer je hoe je innovatieve verbindingen kunt leggen in de leer‑ en leefomgeving van kinderen.

Kerntaken en werkprocessen

Kerntaak D1: Ondersteunen en stimuleren van kinderen in hun doorgaande ontwikkeling

  • Werkproces D1-K1: Ondersteunen van individuele ontwikkelingsvragen
  • Werkproces D1-K2: Betrekken van verschillende domeinen (opvang, onderwijs, vrije tijd)
  • Werkproces D1-K3: Samenwerken met professionals en ouders
  • Werkproces D1-K4: Reflectie op eigen handelen en visieontwikkeling

Gerelateerde leerprogramma’s

Aansluitende dimensies Keuzedeel Combifunctionaris IKC/Brede school (K1292)

All You Can Bean!

Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten