Het keuzedeel bestaat uit verschillende thema’s die samen leiden tot het ontwerpen en bouwen van een werkende blockchaintoepassing.
Studenten verdiepen zich in de kernbegrippen van blockchain, zoals ledger, nodes, miners en consensusmechanismen. Ook leren zij over tokens, cryptocurrencies en trusted databases (public, private en hybride). Dit vormt de basis voor het toepassen van blockchain in verschillende situaties.
Studenten onderzoeken hoe blockchain kan worden ingezet binnen bedrijfsprocessen. Ze analyseren klantvragen en probleemstellingen en vertalen deze naar een plan van aanpak. Daarbij leren ze de voor- en nadelen van blockchain kritisch af te wegen en haalbare toepassingen te bedenken.
In dit hoofdstuk maken studenten een technisch ontwerp of plan van aanpak voor een eenvoudige blockchaintoepassing. Ze leren hoe informatie, eigendom en overdracht in een blockchainstructuur worden vormgegeven en leggen dit voor aan hun opdrachtgever of leidinggevende.
Studenten zetten hun ontwerp om in code en bouwen (onderdelen van) een blockchaintoepassing. Ze leren programmeren in een relevante taal, zoals Solidity, en werken volgens principes van secure software development. Ook maken ze eventueel een eenvoudige user-interface en testen hun toepassing.
Na het ontwikkelen volgt het testen en aanpassen van de toepassing. Studenten leren bugs te herkennen en op te lossen. Uiteindelijk leveren zij hun blockchaintoepassing op en presenteren deze aan hun opdrachtgever. Daarbij geven ze inzicht in hun keuzes en resultaten.
D1-K1: Ontwikkelt een eenvoudige prototype van een blockchaintoepassing
• W1: Onderzoekt hoe blockchaintechnologie kan worden toegepast
• W2: Maakt een eenvoudige blockchaintoepassing
• W3: Levert een eenvoudige blockchaintoepassing op
Ben je als coach geïnteresseerd in keuzedelen gerelateerd aan ‘Blockchain – verdieping’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!
Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.