Keuzedeel Urban Creative Thinking

In een steeds veranderende wereld is creatief denken in stedelijke omgevingen een waardevolle vaardigheid. In Urban Creative Thinking ontdek je hoe je innovatie en creativiteit kunt inzetten om stedelijke vraagstukken op te lossen. Je leert niet alleen ideeën bedenken, maar ook deze te verbeelden en uit te voeren in samenwerking met anderen in de stad.

Dit vak in het kort

Direct naar

Wat houdt het keuzedeel in?

In dit keuzedeel word je uitgedaagd om met een creatief oog naar de stad te kijken. Welke knelpunten zie je in de leefomgeving? Hoe kun je verstedelijking, mobiliteit, participatie of duurzaamheid verbinden met innovatieve oplossingen? Je verkent creatieve werkmethoden, ontwerpgericht denken en ontwerpprojecten in stedelijke context.

Wat leren studenten?

1

Hoofdstuk 1: Stedelijke vraagstukken & analyse

Je start met het verkennen van actuele thema’s binnen stedelijke omgeving: mobiliteit, klimaatadaptatie, participatie, groenvoorziening, sociale cohesie. Je bedenkt welke creatieve kansen en problemen in jouw stad aanwezig zijn.

2

Hoofdstuk 2: Creatieve methodieken & ontwerpdenken

Studenten maken kennis met methoden zoals design thinking, conceptontwikkeling, prototyping en co-creatie. Je leert je ideeën te visualiseren en te concretiseren in schetsen, mock-ups of prototypes.

3

Hoofdstuk 3: Samenwerking & stakeholders

In dit hoofdstuk leer je hoe je betrokkenen (burgers, gemeenten, ondernemers) betrekt bij jouw ideeën. Je ontwikkelt vaardigheden in participatie, overleg, presentatie en samenwerken in teams.

4

Hoofdstuk 4: Experimenteren & prototyping

Je werkt aan concrete experimenten in de praktijkomgeving: tijdelijke installaties, interventies in de publieke ruimte of pilotprojecten. Je test ideeën en evalueert resultaten met gebruikers.

5

Hoofdstuk 5: Realisatie & uitvoering

Studenten leren hoe ze projecten stap voor stap kunnen uitvoeren. Denk aan projectplanning, financiering, communicatie, vergunningen en onderhoud. Je brengt jouw creatie daadwerkelijk tot leven.

6

Hoofdstuk 6: Reflectie & doorontwikkeling

Tot slot beoordeel je je eigen proces: wat werkte, wat niet? Je analyseert feedback, past verbeterslagen toe en ontwikkelt een visie op hoe je creativiteit structureel kunt verankeren.

Kerntaken en werkprocessen

Kerntaak U1: Ontwikkelt creatieve stedelijke interventies

  • Werkproces U1-K1: Analyseert stedelijke kwesties
  • Werkproces U1-K2: Bedenkt, visualiseert en test creatieve concepten
  • Werkproces U1-K3: Voert klein schaalproject uit in stad of buurt
  • Werkproces U1-K4: Evalueert en documenteert het creatieve proces

Gerelateerde leerprogramma’s

•‎ ‎ ‎
Aansluitende dimensies Keuzedeel Urban Creative Thinking

All You Can Bean!

Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten