Keuzedeel Peercoaching in de praktijk (K0996)

Wil jij leren hoe je anderen kunt begeleiden en coachen, terwijl je zelf ook groeit? In het keuzedeel Peercoaching in de praktijk ontwikkel je coachende en begeleidende vaardigheden die je kunt inzetten om medestudenten of collega’s te ondersteunen in hun leerproces. Je leert hoe je effectieve gesprekken voert, feedback geeft en reflecteert op jouw eigen rol als peercoach. Dit keuzedeel biedt jou waardevolle vaardigheden die je direct kunt toepassen in een leer- en werkomgeving. Dit keuzedeel is ideaal om te volgen tijdens de stageperiode. De praktijkopdrachten kunnen direct in een stagebedrijf worden uitgevoerd. De intensiteit van begeleiding verschilt per niveau.
Gevalideerd examen
K0996

Dit vak in het kort

Code:Niveau 3 en 4: K0996
SBU: 240
Onderwijsvorm: BOL, BBL
Examen:Ja, certificaat beschikbaar
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel Peercoaching in de praktijk in?

Peercoaching draait om samen leren en ontwikkelen. In dit keuzedeel leer je hoe je een gelijkwaardige rol aanneemt als coach en hoe je anderen helpt bij hun persoonlijke en professionele groei. Je ontdekt hoe je effectieve gesprekken voert, leerstrategieën toepast en coachingstechnieken gebruikt. Dit keuzedeel is vooral relevant voor studenten die in een begeleidende of coachende rol werken, zoals in de zorg, het onderwijs of binnen bedrijven waar samenwerken centraal staat. Naast gespreksvaardigheden en methodieken leer je ook hoe je een veilige leeromgeving creëert en peers ondersteunt bij het behalen van hun doelen. Of je nu een toekomstig werkbegeleider of teamcoach bent, de vaardigheden uit dit keuzedeel zijn breed inzetbaar en waardevol in veel beroepscontexten.

Wat leren studenten in dit keuzedeel?

Het keuzedeel is opgebouwd uit zes hoofdstukken, waarin je stap voor stap leert hoe je peers effectief kunt begeleiden en coachen.

1

Kennismaken met peercoaching

Je start met een zelfanalyse: wat zijn jouw sterke en zwakke punten als (toekomstig) peercoach? Ook leer je over verschillende leermethodieken en -strategieën die je kunt inzetten bij het begeleiden van anderen.

2

Gespreksvaardigheden en motivatie

Hoe voer je een effectief gesprek? In dit hoofdstuk verdiep je je in gespreksvaardigheden, intrinsieke motivatie en feedbacktechnieken. Je leert hoe je peers kunt ondersteunen en stimuleren in hun leerproces.

3

Intake en kennismaking

Je ontdekt hoe een intakegesprek verloopt en welke werkvormen hierbij kunnen helpen. Je leert hoe je een hulpvraag formuleert en hoe je je eigen deskundigheid kunt inzetten om peers te begeleiden.

4

Planning en coachingstechnieken

Je stelt een eigen coachingprogramma of begeleidingsplan op. Hierbij maak je gebruik van verschillende coaching- en begeleidingsmodellen. Daarnaast leer je hoe je een veilige leeromgeving creëert.

5

Kennisoverdracht en observatie

In dit hoofdstuk richt je je op het demonstreren van vaardigheden en het observeren van gedrag. Je leert hoe je kennis overdraagt, bijvoorbeeld door instructie of voorlichting te geven.

6

Reflectie en afsluiting

Alle opgedane kennis komt samen in een bijeenkomst met peers en een supervisor. Je reflecteert op jouw rol als coach en krijgt feedback op jouw ontwikkeling.

Kerntaken en werkprocessen

D1-K1: Biedt peercoaching aan peers

  • D1-K1-W1: Ondersteunt peers bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling

  • D1-K1-W2: Voert coachingsgesprekken en past gespreksvaardigheden toe

  • D1-K1-W3: Geeft feedback en reflecteert op de eigen rol als peercoach

  • D1-K1-W4: Creëert een veilige en stimulerende leeromgeving

Dit keuzedeel helpt jou om als peercoach een waardevolle bijdrage te leveren aan de groei van anderen, terwijl je zelf ook belangrijke professionele vaardigheden ontwikkelt!

Aansluitende dimensies Keuzedeel Peercoaching in de praktijk (K0996)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema D: Macht en besluitvorming (Niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema C: Maatschappijvisies en maatschappelijke vraagstukken (Niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema B: Individu en groep (niveau 1, 2, 3 en 4)
Gevalideerd examen
Burgerschap – Thema A: Verschil en gelijkwaardigheid (Niveau 1, 2, 3 en 4)

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten