Het keuzedeel is opgebouwd uit zes hoofdstukken, waarin je stap voor stap leert hoe je peers effectief kunt begeleiden en coachen.
Je start met een zelfanalyse: wat zijn jouw sterke en zwakke punten als (toekomstig) peercoach? Ook leer je over verschillende leermethodieken en -strategieën die je kunt inzetten bij het begeleiden van anderen.
Hoe voer je een effectief gesprek? In dit hoofdstuk verdiep je je in gespreksvaardigheden, intrinsieke motivatie en feedbacktechnieken. Je leert hoe je peers kunt ondersteunen en stimuleren in hun leerproces.
Je ontdekt hoe een intakegesprek verloopt en welke werkvormen hierbij kunnen helpen. Je leert hoe je een hulpvraag formuleert en hoe je je eigen deskundigheid kunt inzetten om peers te begeleiden.
Je stelt een eigen coachingprogramma of begeleidingsplan op. Hierbij maak je gebruik van verschillende coaching- en begeleidingsmodellen. Daarnaast leer je hoe je een veilige leeromgeving creëert.
In dit hoofdstuk richt je je op het demonstreren van vaardigheden en het observeren van gedrag. Je leert hoe je kennis overdraagt, bijvoorbeeld door instructie of voorlichting te geven.
Alle opgedane kennis komt samen in een bijeenkomst met peers en een supervisor. Je reflecteert op jouw rol als coach en krijgt feedback op jouw ontwikkeling.
Dit keuzedeel helpt jou om als peercoach een bijdrage te leveren aan de groei van anderen, terwijl je zelf ook professionele vaardigheden ontwikkelt.
D1-K1: Biedt peercoaching aan peers
Met Peercoaching in de praktijk leren studenten hoe ze elkaar kunnen begeleiden, feedback geven en samenwerken aan groei. Dit keuzedeel versterkt hun sociale en communicatieve vaardigheden, en bereidt hen voor op een coachende rol binnen teams of in de zorg. Gerelateerde programma’s bieden een waardevolle aanvulling door te focussen op samenwerking, innovatie en welzijn.
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!
Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.