Werken in de zorgsector betekent dat je te maken krijgt met verschillende soorten letsels. Ieder letsel vraagt zo zijn eigen aanpak van ondersteunen, begeleiden en communiceren. In hoofdstuk 1 maakt de student kennis met de werking van de hersenen en wat de oorzaken van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) zijn. De student leert daarbij wat het verschil is tussen een traumatisch en niet traumatisch hersenletsel.
Een niet-aangeboren hersenletsel kan verschillende oorzaken hebben. Het kan ontstaan uit een traumatisch of niet-traumatisch ongeval. De plek en de ernst van het letsel heeft weer invloed op de gevolgen. In hoofdstuk 2 leert de student over de oorzaken en de gevolgen van een NAH, wat een disharmonisch profiel is en ontremd gedrag van de NAH-cliënt. Tevens verdiept de student zich in copingstrategieën en wat de gevolgen voor de omgeving van de cliënt zijn.
We spreken over een knip in het leven, wanneer een levenssituatie door een gebeurtenis drastisch is veranderd. Zo een knip in het leven ontstaat bij een cliënt en kan veel impact hebben. Er verandert veel in het leven en de toekomst is onzeker. De cliënt en de naastbetrokkenen kunnen hierbij goede ondersteuning gebruiken. In hoofdstuk 3 inventariseert de student de (nieuwe) mogelijkheden, wensen en behoeften van de cliënt. Vervolgens leert de student welke ondersteuningsmethoden hij kan inzetten.
Na een hersenletsel doorloopt een cliënt verschillende fases om zich te herstellen. Het doel van herstel is om de cliënt weer zo goed mogelijk te laten meedraaien in de maatschappij. In hoofdstuk 4 begeleidt de student de NAH-cliënt bij de zelf- en samenredzaamheid, het rouwproces en de -verwerking. Ook verdiept de student zich in de wet- en regelgeving waar NAH-cliënten mee te maken krijgen.
Cliënten met een niet-aangeboren hersenletsel kunnen last hebben van letsel aan het spraaksysteem. Dit wordt ook wel afasie genoemd. Dit belemmert in veel gevallen de kwaliteit van communiceren. In hoofdstuk 5 leert de student wat communicatie is, welke communicatie- en voorlichtingstechnieken hij bij NAH-cliënten kan inzetten.
D1-K1: Begeleiden van NAH-cliënten in de gehandicaptenzorg
Ben je als coach geïnteresseerd in keuzedelen gerelateerd aan ‘Mensen met niet-aangeboren hersenletsel’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!
Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.