Keuzedeel Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (K0067)

Wanneer er schade aan je hersenen ontstaat in de loop van je leven, dan heb je een niet-aangeboren hersenletsel (NAH). In het keuzedeel ‘Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (K0067)’ leren deelnemers meer over wat dit nu precies inhoudt, wat de oorzaken en gevolgen zijn, en hoe zij mensen met NAH en de sociale omgeving het beste kunnen ondersteunen en begeleiden. Ontwikkel en specialiseer jezelf als zorgmedewerker. Het keuzedeel ‘Mensen met niet-aangeboren hersenletsel’ is erg geschikt om aan te werken tijdens de stageperiode. De deelnemer kan de praktische opdrachten dan in het stagebedrijf uitvoeren. Het is echter niet verplicht om stage te lopen tijdens het maken van de opdrachten.
Gevalideerd examen
K0067

Dit vak in het kort

Code: K0067
SBU: 240
Onderwijsvorm: BOL, BBL
Examen:Certificaat na succesvolle afronding
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel 'Mensen met niet-aangeboren hersenletsel' in?

Het zal je maar gebeuren; een traumatisch ongeluk waar je een hersenletsel aan overhoudt. Als gevolg hiervan kun je prikkels minder goed verdragen. Mensen met een niet aangeboren hersenletsel hebben extra zorg nodig in hun leven. Maar wat houdt een niet-aangeboren hersenletsel in? Hoe ziet iemand met een niet-aangeboren hersenletsel er eigenlijk uit? In dit keuzedeel leren studenten wat een niet-aangeboren hersenletsel is en wat de gevolgen zijn. Ook leren ze hoe ze iemand met een niet-aangeboren hersenletsel begeleiden en krijgen ze ruimte om dit te oefenen in de praktijk. Daarnaast leren ze veel over hun eigen kwaliteiten als begeleider. Na het volgen van dit keuzedeel zijn ze zich bewust van de verschillende gevolgen van een niet-aangeboren hersenletsel. Alles om ervoor te zorgen dat de client z’n leven zo goed mogelijk kan leiden.

Wat leren studenten in dit keuzedeel?

1

Werking van de hersenen

Werken in de zorgsector betekent dat je te maken krijgt met verschillende soorten letsels. Ieder letsel vraagt zo zijn eigen aanpak van ondersteunen, begeleiden en communiceren. In hoofdstuk 1 maakt de student kennis met de werking van de hersenen en wat de oorzaken van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) zijn. De student leert daarbij wat het verschil is tussen een traumatisch en niet traumatisch hersenletsel.

2

Oorzaken en de gevolgen

Een niet-aangeboren hersenletsel kan verschillende oorzaken hebben. Het kan ontstaan uit een traumatisch of niet-traumatisch ongeval. De plek en de ernst van het letsel heeft weer invloed op de gevolgen. In hoofdstuk 2 leert de student over de oorzaken en de gevolgen van een NAH, wat een disharmonisch profiel is en ontremd gedrag van de NAH-cliënt. Tevens verdiept de student zich in copingstrategieën en wat de gevolgen voor de omgeving van de cliënt zijn.

3

Ondersteuningsmethoden

We spreken over een knip in het leven, wanneer een levenssituatie door een gebeurtenis drastisch is veranderd. Zo een knip in het leven ontstaat bij een cliënt en kan veel impact hebben. Er verandert veel in het leven en de toekomst is onzeker. De cliënt en de naastbetrokkenen kunnen hierbij goede ondersteuning gebruiken. In hoofdstuk 3 inventariseert de student de (nieuwe) mogelijkheden, wensen en behoeften van de cliënt. Vervolgens leert de student welke ondersteuningsmethoden hij kan inzetten.

4

wet- en regelgeving

Na een hersenletsel doorloopt een cliënt verschillende fases om zich te herstellen. Het doel van herstel is om de cliënt weer zo goed mogelijk te laten meedraaien in de maatschappij. In hoofdstuk 4 begeleidt de student de NAH-cliënt bij de zelf- en samenredzaamheid, het rouwproces en de -verwerking. Ook verdiept de student zich in de wet- en regelgeving waar NAH-cliënten mee te maken krijgen.

5

Communicatie- en voorlichtingstechnieken

Cliënten met een niet-aangeboren hersenletsel kunnen last hebben van letsel aan het spraaksysteem. Dit wordt ook wel afasie genoemd. Dit belemmert in veel gevallen de kwaliteit van communiceren. In hoofdstuk 5 leert de student wat communicatie is, welke communicatie- en voorlichtingstechnieken hij bij NAH-cliënten kan inzetten.

Voorbeeldopdracht
Keuzedeel Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (K0067)

Kerntaken en werkprocessen

D1-K1: Begeleiden van NAH-cliënten in de gehandicaptenzorg

  • D1-K1-W1: Inventariseren van de (nieuwe) mogelijkheden, wensen en behoeften van de NAH-cliënt
  • D1-K1-W2: Begeleiden van de NAH-cliënt en naastbetrokkenen bij de verliesverwerking
  • D1-K1-W3: Omgaan met het disharmonische profiel van de NAH-cliënt
  • D1-K1-W4: Omgaan met ontremd gedrag van de NAH-cliënt

Op zoek naar een ander gerelateerd keuzedeel?

Ben je als coach geïnteresseerd in keuzedelen gerelateerd aan ‘Mensen met niet-aangeboren hersenletsel’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:

Aansluitende dimensies Keuzedeel Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (K0067)

All You Can Bean!

Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten