In hoofdstuk 1 maken de studenten een kernkwadrant en onderzoeken studenten welke leiderschapsstijlen er zijn. Ook onderzoeken zij welk type leider het beste bij hen past.
Vervolgens wordt de (voor)kennis over communicatie behandeld. Om een goed gesprek te voeren leren de studenten in hoofdstuk 2 hoe zij de LSD-gesprekstechniek kunnen toepassen. Deze ervaringen gebruikt de student bij het het leiden van een werkoverleg. Daarnaast wordt de student bewust wat de kracht is van (lichaams)taal. Verder wordt het geven van feedback, reflecteren op jezelf en je eigen handelen en het evalueren van het proces behandeld.
In hoofdstuk 3 handelen de studenten innovatief, denken probleemoplossend en weten hoe zij moet omgaan met privé omstandigheden en conflicten op de werkvloer. Daarnaast maken de studenten een planning, leren ze wat goed timemanagement is en onderzoeken welke kwaliteits -en productiviteitsnormen voor hun werk/stage van toepassing zijn. Tenslotte leren de studenten wat effectief leiderschap is, hoe zij taken kunnen delegeren en hoe zij een functioneringsgesprek moeten voeren.
Hoe kun je als (toekomstig) leider jouw medewerkers begeleiden? Dat onderzoekt de student in hoofdstuk 4. De student leert welke technieken je kunt inzetten om medewerkers zijn of haar doelen te laten formuleren. Verder leert de student hoe zij een medewerker kunnen coachen en welke verschillende motivatietechnieken je kunt inzetten bij het begeleiden van medewerkers. Tot slot leert dat een leider in verschillende situaties andere aanpak hanteert.
In hoofdstuk 5 schrijven de studenten een introductieprogramma. Verder leren ze hoe zij welke ondersteunende- en ontwikkelingsmogelijkheden medewerkers hebben. Ook weten de studenten na het maken van de opdracht welke wet- en regelgeving van toepassing zijn binnen hun bedrijf/stage.
D1-K1: Geeft direct leiding aan medewerkers
Ben je als coach geïnteresseerd in keuzedelen gerelateerd aan ‘Leidinggeven’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!
Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.