Keuzedeel Leidinggeven (K0061)

Al het werk valt of staat met een goede leidinggevende. Een eindbaas. Iemand waarvoor je wílt werken. In dit keuzedeel leren studenten wat er allemaal bij leidinggeven komt kijken en wat voor type leidinggevende er eigenlijk zijn. Met dit keuzedeel leren ze hoe ze een echte eindbaas worden. Dit keuzedeel is erg geschikt om te volgen tijdens een stage. Het is echter niet verplicht om stage te lopen tijdens het maken van de opdrachten.
Gevalideerd examen
K0061

Dit vak in het kort

Code:Niveau 3 en 4: K0061
SBU: 480
Onderwijsvorm: BBL, BOL
Examen:Ja
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel 'Leidinggeven' in?

In het keuzedeel ‘Leidinggeven’ wordt aandacht besteed aan het kunnen aansturen en begeleiden van medewerkers. De student leert onder andere om te communiceren, te plannen, overzicht te houden en medewerkers in projecten aan te sturen.

Wat leren studenten in dit keuzedeel?

1

leiderschapsstijlen

In hoofdstuk 1 maken de studenten een kernkwadrant en onderzoeken studenten welke leiderschapsstijlen er zijn. Ook onderzoeken zij welk type leider het beste bij hen past.

2

(voor)kennis over communicatie

Vervolgens wordt de (voor)kennis over communicatie behandeld. Om een goed gesprek te voeren leren de studenten in hoofdstuk 2 hoe zij de LSD-gesprekstechniek kunnen toepassen. Deze ervaringen gebruikt de student bij het het leiden van een werkoverleg. Daarnaast wordt de student bewust wat de kracht is van (lichaams)taal. Verder wordt het geven van feedback, reflecteren op jezelf en je eigen handelen en het evalueren van het proces behandeld.

3

Probleemoplossend denken

In hoofdstuk 3 handelen de studenten innovatief, denken probleemoplossend en weten hoe zij moet omgaan met privé omstandigheden en conflicten op de werkvloer. Daarnaast maken de studenten een planning, leren ze wat goed timemanagement is en onderzoeken welke kwaliteits -en productiviteitsnormen voor hun werk/stage van toepassing zijn. Tenslotte leren de studenten wat effectief leiderschap is, hoe zij taken kunnen delegeren en hoe zij een functioneringsgesprek moeten voeren.

4

medewerkers begeleiden

Hoe kun je als (toekomstig) leider jouw medewerkers begeleiden? Dat onderzoekt de student in hoofdstuk 4. De student leert welke technieken je kunt inzetten om medewerkers zijn of haar doelen te laten formuleren. Verder leert de student hoe zij een medewerker kunnen coachen en welke verschillende motivatietechnieken je kunt inzetten bij het begeleiden van medewerkers. Tot slot leert dat een leider in verschillende situaties andere aanpak hanteert.

5

Introductieprogramma schrijven

In hoofdstuk 5 schrijven de studenten een introductieprogramma. Verder leren ze hoe zij welke ondersteunende- en ontwikkelingsmogelijkheden medewerkers hebben. Ook weten de studenten na het maken van de opdracht welke wet- en regelgeving van toepassing zijn binnen hun bedrijf/stage.

Voorbeeldopdracht
Keuzedeel Leidinggeven (K0061)

Kerntaken en werkprocessen

D1-K1: Geeft direct leiding aan medewerkers

  • D1-K1-W1: Plant en verdeelt de werkzaamheden
  • D1-K1-W2: Stuurt medewerkers aan (in projecten)
  • D1-K1-W3: Begeleidt medewerkers bij werkzaamheden
  • D1-K1-W4: Wisselt informatie uit met medewerkers (in werkoverleg)

Op zoek naar een ander gerelateerd keuzedeel?

Ben je als coach geïnteresseerd in keuzedelen gerelateerd aan ‘Leidinggeven’? Bekijk dan eens de volgende keuzedelen:

Aansluitende dimensies Keuzedeel Leidinggeven (K0061)

All You Can Bean!

Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten