Dit keuzedeel is opgebouwd uit zes hoofdstukken waarin je stap voor stap de geriatrische revalidatiezorg verkent en toepast.
In dit hoofdstuk maken deelnemers kennis met het begrip revalidatie en de verschillende cliënten die hierbij betrokken zijn. Ze leren de fasen van het revalidatieproces kennen en oefenen met het stellen van SMART-doelen en het voeren van een intakegesprek. Ook het opstellen, observeren en evalueren van een revalidatieplan komt aan bod. Tot slot verdiepen studenten zich in de financiering van geriatrische revalidatiezorg, zodat zij inzicht krijgen in zowel de inhoudelijke als de praktische kanten van het vakgebied.
In dit hoofdstuk verdiepen deelnemers zich in veelvoorkomende aandoeningen, hun oorzaken, gevolgen en prognoses. Ze maken kennis met de Latijnse benamingen en de bijbehorende behandelmethoden, en leren welke combinaties van ziektebeelden vaak voorkomen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het toepassen van activiteiten binnen het revalidatieproces, zodat studenten inzicht krijgen in de praktische kant van zorg en herstel.
In dit hoofdstuk staan de sociale aspecten van revalidatie centraal. Deelnemers onderzoeken welke sociale problematiek cliënten kunnen ervaren en welke oplossingen daarbij mogelijk zijn. Ook wordt aandacht besteed aan de ondersteuning van cliënten in bijzondere leefomstandigheden. Daarnaast leren studenten meer over de rol van mantelzorgers, hun uitdagingen en hoe zij als professional mantelzorgers kunnen ondersteunen en begeleiden bij (dreigende) overbelasting.
In dit hoofdstuk leren deelnemers het verschil herkennen tussen een positief en een negatief revalidatiebeloop en welke factoren hierop van invloed zijn. Daarnaast maken zij kennis met de checklisten en protocollen die binnen de geriatrische revalidatiezorg worden toegepast. Zo ontwikkelen studenten inzicht in zowel de voortgang van cliënten als de professionele richtlijnen die het zorgproces ondersteunen.
In dit hoofdstuk ontwikkelen deelnemers hun communicatieve en persoonlijke vaardigheden. Ze leren hoe ze effectief feedback kunnen geven en ontvangen, en verdiepen zich in gesprekstechnieken die motiverend, helpend en oplossingsgericht zijn. Daarnaast krijgen studenten inzicht in hun eigen persoonlijke kwaliteiten en leren zij valkuilen herkennen, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen tot zelfbewuste en professionele zorgverleners.
In dit afsluitende hoofdstuk brengen deelnemers alle opgedane kennis samen in een praktijkcasus. Aan de hand van een concreet stappenplan leren zij hoe een revalidatietraject van begin tot eind begeleid wordt. Zo krijgen studenten de kans om theorie en praktijk te verbinden en ervaren zij hoe een volledig revalidatieproces in de praktijk vorm krijgt.
Met dit keuzedeel bereid je je voor op een specialistische rol in de zorg. Je vergroot je deskundigheid en draagt bij aan de kwaliteit van leven van ouderen die revalideren. Wil jij je specialiseren in geriatrische revalidatiezorg? Dan is dit keuzedeel een perfecte keuze!
D1-K1: Ondersteunen en multidisciplinair afstemmen in de geriatrische revalidatiezorg
Werken met mensen met een ernstig meervoudige beperking vraagt om specialistische kennis en veel persoonlijke betrokkenheid. Met het keuzedeel Ernstig meervoudige beperkingen geef je jouw studenten inzicht in de zorg, communicatie en begeleiding die hierbij komen kijken. Door dit keuzedeel te combineren met verwante programma’s versterk je hun vaardigheden en verbreed je hun kijk op de zorgpraktijk.
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!
Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.