Keuzedeel Diversiteit (K0024)

Ruim een derde van de werknemers geeft aan regelmatig discriminatie op de werkvloer te ervaren, bijvoorbeeld op basis van uiterlijke kenmerken, afkomst, leeftijd, gender of seksuele voorkeur. Uit deze ervaringen blijkt dat aandacht voor diversiteit enorm belangrijk is. In dit keuzedeel leren studenten omgaan met diversiteit. Er zijn twee soorten leersets beschikbaar: een algemene leerset (geschikt voor alle opleidingen) en een leerset speciaal voor deelnemers die een opleiding in de zorgsector volgen. Het keuzedeel bevat praktijkopdrachten, en is hierdoor zeer geschikt om uit te voeren tijdens een stage. Een stageplek is echter niet noodzakelijk.
Gevalideerd examen
K0024

Dit vak in het kort

Code:Niveau 3 en 4: K0024
SBU: 480
Domein: Algemeen

Type:

Onbekend
Examen:Inclusief gecertificeerd examen
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel 'Diversiteit' in?

Diversiteit is overal om je heen. Mensen zijn namelijk uniek, bijvoorbeeld in culturele achtergrond, levensovertuiging, gender en seksuele voorkeur. Je komt diversiteit tegen in het dagelijks leven, maar ook op de werkvloer. Wanneer hier op de juiste manier mee om wordt gegaan, kan het heel veel moois opleveren. Maar bij diversiteit komen ook vooroordelen kijken, en daaruit kunnen conflicten ontstaan. Hoe pak je dit als professional aan? In dit keuzedeel leren de studenten hoe zij kunnen optreden als adviseur en ondersteuner op het gebied van diversiteit. Ze onderzoeken waar vooroordelen vandaan komen om zichzelf én anderen hier bewust van te maken. Om dit goed te kunnen doen, leren ze om een open houding aan te nemen en als de beste te luisteren.

Het belang van diversiteit in organisaties

Het keuzedeel ‘Diversiteit’ richt zich voornamelijk op diversiteit op de werkvloer. Wanneer een organisatie zich bezighoudt met diversiteit en inclusie, geeft dat iedereen het gevoel welkom te zijn en gewaardeerd te worden. Nu is dat nog lang niet altijd het geval: ruim een derde van de werknemers geeft aan regelmatig discriminatie op de werkvloer te ervaren, bijvoorbeeld op basis van uiterlijke kenmerken, afkomst, leeftijd, gender of seksuele voorkeur. Uit deze ervaringen blijkt dat aandacht voor diversiteit enorm belangrijk is. Een organisatie haalt zelf ook verschillende voordelen uit diversiteit: het maakt een organisatie productiever én innovatiever. Mensen met verschillende (culturele) achtergronden, ervaren zaken ook vanuit verschillende invalshoeken. Dat zorgt weer voor diverse oplossingen en input vanuit werknemers. Helaas loopt Nederland nog iets achter op de rest van de wereld als het gaat om diversiteit op de werkvloer: minder dan de helft van de Nederlandse bedrijven stelt meetbare doelstellingen vast op dit gebied. Daar kunnen deelnemers die ‘Diversiteit’ gaan volgen verandering in brengen!

Bewustwording van de invloed van diversiteit

Leren omgaan met diversiteit is een belangrijk thema in het keuzedeel. Voor de deelnemer staat de bewustwording van stereotypes en het aannemen van een open houding centraal. Denk aan openstaan voor levensstijlen, gewoontes, uiterlijken en eigenschappen die anders zijn dan die van henzelf en hun directe omgeving. Die open houding leren aannemen is cruciaal, omdat veel mensen in een ‘eigen bubbel’ leven die voornamelijk bestaat uit mensen die op henzelf lijken. En dat terwijl de representatie van verschillende mensen enorm bijdraagt aan de normalisering van diversiteit! Het is dus zaak om van jongs af aan al in aanraking te komen met verschillende mensen. Representatie begint al in het les- en leesmateriaal op de basisschool; kinderen zijn namelijk heel gevoelig voor subtiele boodschappen. Wanneer personages in boeken voortdurend traditionele rollen en beroepen hebben, kunnen kinderen hieruit opmaken dat dat de normale gang van zaken is. Denk bijvoorbeeld aan een moeder die thuis voor de kinderen zorgt, en een vader die gaat werken. Deze stereotypering kan er zelfs toe leiden dat kinderen later ook (onbewust) voor traditionele beroepen kiezen. Uit onderzoek blijkt verder dat personages van niet-westerse komaf vaak een lagere maatschappelijke status hebben in schoolboeken. Daarentegen zijn topsporters in schoolboeken dan wél weer vaker zwart, wat uitgaat van stereotype kenmerken zoals kracht en snelheid. Ook bij All You Can Learn vinden we representatie en diversiteit erg belangrijk. Daarom gebruiken we in ons lesmateriaal namen van verschillende origines, voegen we afbeeldingen van verschillende mensen toe, en gaan we niét uit van stereotypes. Wat dacht je van een boer die Yusuf heet, of een vrouw die in de jachtbouw werkt?

Wat leren studenten in dit keuzedeel?

Voor het keuzedeel ‘Diversiteit’ hebben we twee verschillende leersets ontwikkeld: één generieke set (gekoppeld aan alle opleidingen) en één set voor zorggerelateerde opleidingen. De opdrachten in deze twee sets komen voor het grootste gedeelte overeen. Het grote verschil zit hem in de casussen die worden behandeld: in de generieke set gaat de deelnemer aan de slag met uiteenlopende situaties: van een akkefietje in een nagelsalon tot een taalbarrière bij een woningcorporatie. In de leerset voor zorggerelateerde opleidingen zijn alle casussen toegespitst op situaties in de zorg.

In het keuzedeel leert de deelnemer allereerst om in de spiegel te kijken: hoe gaat de deelnemer om met diversiteit en welke vooroordelen heeft de deelnemer zelf eigenlijk? Vervolgens leert de deelnemer om een open houding aan te nemen en om betere luistervaardigheden te ontwikkelen. Op deze manier kan de deelnemer een luisterend oor bieden aan collega’s, klanten, gasten of cliënten en krijgen aannames en vooroordelen niet de overhand. Dit heeft als doel om conflicten en knelpunten op het gebied van diversiteit te signaleren, te bespreken, er advies over te geven aan collega’s en de knelpunten vervolgens aan te pakken.

Om de nieuw aangeleerde vaardigheden te oefenen, gaat de deelnemer ook aan de slag met casussen en praktijkopdrachten. Een mooi voorbeeld hiervan is de opdracht ‘Don’t judge a book by it’s cover’: hierin onderzoeken deelnemers welke vooroordelen ze zelf hebben. Vervolgens werken ze deze stereotypes verder uit als persona’s, om zich er meer bewust van te worden.

In de opdracht ‘Een woordenwisseling’ spelen de deelnemers rollenspellen, bijvoorbeeld over een beveiliger die niet op een Pride evenement wilt werken in verband met zijn geloofsovertuiging. Hoe reageer je hierop als zijn collega?

De opdrachten in het keuzedeel ‘Diversiteit’ zijn zeer geschikt voor deelnemers die stage lopen, want de praktijkopdrachten kunnen ze op hun stageplek uitvoeren. Dit is echter niet verplicht; indien een deelnemer geen stageplek heeft, kunnen de opdrachten worden uitgevoerd binnen de onderwijsinstelling, of op een andere werkplek.

Voorbeeldopdracht
Keuzedeel Diversiteit (K0024)

Kerntaken en werkprocessen

D1-K1: Bijdragen aan het omgaan met diversiteit binnen de organisatie

  • D1-K1-W1: Biedt collega’s informatie, advies en ondersteuning bij het omgaan met diversiteit
  • D1-K1-W2: Draagt bij aan samenwerking in een divers team

Op zoek naar een ander gerelateerd keuzedeel?

Ben je als coach geïnteresseerd in het onderwerp diversiteit, maar is dit keuzedeel toch niet helemaal wat je zoekt? Bekijk dan eens het keuzedeel ‘Educate Yourself’. Dit keuzedeel is een Original en hebben we ontwikkeld in samenwerking met het ROC van Amsterdam, op basis van het kwalificatiedossier van ‘Persoonlijk profileren (K0877)’. De onderwerpen die hierin behandeld worden, zijn gericht op het vergroten van de eigen kennis van de deelnemer op het gebied van diversiteit en het maken van impact. Dit keuzedeel is minder gericht op het inzetten van kennis om anderen mee te adviseren en ondersteunen.

Let op! Het keuzedeel ‘Educate Yourself’ bevat verschillende excursies (in regio Amsterdam), bijvoorbeeld een bezoek aan The Black Archives. Om als coach dit keuzedeel aan te bieden, moet je ook in de gelegenheid zijn om excursies te organiseren.

Aansluitende dimensies Keuzedeel Diversiteit (K0024)
K0313
Keuzedeel Werken op de internationale arbeidsmarkt (K0313)
Burgerschap Flex
Loopbaanoriëntatie C: Goed werknemerschap
Loopbaanoriëntatie B: Werk vinden

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten