Keuzedeel Medisch handelen tijdens crisissituaties (K1192)

In extreme omstandigheden, zoals ongevallen, calamiteiten of gewelddadige situaties, is adequaat medisch handelen cruciaal. In het keuzedeel Medisch handelen tijdens crisissituaties leer je hoe je onder druk en met beperkte middelen levensreddende zorg verleent. Dit keuzedeel richt zich op bewust handelen in stressvolle, gevaarlijke situaties totdat professionele hulpverleners de zorg overnemen.
K1192

Dit vak in het kort

Code:Niveau 3 en 4: K1192
SBU: 240
Onderwijsvorm: BOL, BBL
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel in?

Je ontwikkelt kennis en praktische vaardigheden om medisch te handelen in crisissituaties. Je leert traumazorg toe te passen onder chaotische omstandigheden, waarbij je zelfstandig beslissingen moet nemen met beperkte middelen. Het keuzedeel is geïnspireerd op militaire richtlijnen voor gewondenhulp (zoals Tactical Combat Casualty Care) en past medische principes toe in situaties van geweld, instorting of brand.

Wat leren studenten?

1

Hoofdstuk 1: Traumazorg onder extreme omstandigheden

Studenten leren de principes van traumazorg in crisissituaties: prioriteiten stellen (zoals treat first what kills first), omgaan met massaal bloedverlies, shock, luchtwegproblematiek en andere levensbedreigende verwondingen.

2

Hoofdstuk 2: Care under Fire & Tactical Field Care

Je leert werken in twee fasen: tijdens dreiging (onder vuur) en in relatief veilig gebied. Studenten passen methodieken toe om onder gevaar toch hulp te bieden en leren wanneer terugtrekking nodig is.

3

Hoofdstuk 3: Klinisch redeneren en besluitvorming

In stressvolle situaties moet je snel en doeltreffend handelen. Studenten oefenen met klinisch redeneren, prioriteren, triage en het maken van keuzes die effectief zijn onder tijdsdruk.

4

Hoofdstuk 4: Zorg bij specifieke letsels

Hier komt de behandeling van specifieke verwondingen aan bod: brandwonden, fracturen, luchtwegobstructies, shock, wervelletsels en kwetsuren aan vitale organen. Studenten leren herkenning, stabilisatie en overbruggende zorg.

5

Hoofdstuk 5: Overdracht en vervolgzorg

Studenten oefenen hoe ze een slachtoffer overdracht kunnen doen naar reguliere hulpverlening. Ook het voorbereiden op transport en het continu monitoren van vitale functies horen hierbij.

6

Hoofdstuk 6: Psychosociale aspecten & ethiek

In crisissituaties spelen emoties, stress, keuzes die leven of dood kunnen beïnvloeden. Je leert omgaan met morele dilemma’s, eigen grenzen en communicatie met slachtoffers onder extreme omstandigheden.

Kerntaken en werkprocessen

Kerntaak D1: Uitvoeren van traumazorg in crisissituaties

  • Werkproces D1-K1: Voert medische handelingen uit in crisissituaties

Gerelateerde leerprogramma’s

Aansluitende dimensies Keuzedeel Medisch handelen tijdens crisissituaties (K1192)

All You Can Bean!

Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten