Studenten leren de principes van traumazorg in crisissituaties: prioriteiten stellen (zoals treat first what kills first), omgaan met massaal bloedverlies, shock, luchtwegproblematiek en andere levensbedreigende verwondingen.
Je leert werken in twee fasen: tijdens dreiging (onder vuur) en in relatief veilig gebied. Studenten passen methodieken toe om onder gevaar toch hulp te bieden en leren wanneer terugtrekking nodig is.
In stressvolle situaties moet je snel en doeltreffend handelen. Studenten oefenen met klinisch redeneren, prioriteren, triage en het maken van keuzes die effectief zijn onder tijdsdruk.
Hier komt de behandeling van specifieke verwondingen aan bod: brandwonden, fracturen, luchtwegobstructies, shock, wervelletsels en kwetsuren aan vitale organen. Studenten leren herkenning, stabilisatie en overbruggende zorg.
Studenten oefenen hoe ze een slachtoffer overdracht kunnen doen naar reguliere hulpverlening. Ook het voorbereiden op transport en het continu monitoren van vitale functies horen hierbij.
In crisissituaties spelen emoties, stress, keuzes die leven of dood kunnen beïnvloeden. Je leert omgaan met morele dilemma’s, eigen grenzen en communicatie met slachtoffers onder extreme omstandigheden.
Kerntaak D1: Uitvoeren van traumazorg in crisissituaties
Heb je een vraag, idee
of wil je gewoon even
sparren? We denken graag
met je mee!
Wij komen graag langs met een verse kop koffie. Geen standaard afspraak, maar een inspirerend gesprek over onderwijs, Burgerschap en de toekomst van leren.