Keuzedeel BSO 4-8 jaar (K0793)

Wil jij jonge kinderen inspireren en begeleiden in hun vrije tijd? Met het keuzedeel BSO 4 tot 8 jaar (K0793) leer je hoe je een aantrekkelijk en leerzaam aanbod ontwikkelt voor kinderen in de buitenschoolse opvang. Je verdiept je in hun ontwikkeling, ontdekt hoe je activiteiten aansluit bij hun belevingswereld en zorgt voor een veilige en stimulerende omgeving waarin verwonderen, verkennen en experimenteren centraal staan.
K0793

Dit vak in het kort

Code:Niveau 3 en 4: K0793
SBU: 240
Onderwijsvorm: BBL, BOL
Direct naar

Wat houdt het keuzedeel 'BSO 4-8 jaar' in?

Dit verdiepende keuzedeel richt zich op het werken met kinderen van 4 tot 8 jaar binnen de buitenschoolse opvang (BSO). Je leert hoe je inspeelt op hun ontwikkelingsfase en hoe je activiteiten vormgeeft die aansluiten bij hun behoeften en interesses. Daarbij is er speciale aandacht voor de samenwerking met het basisonderwijs en de rol van de BSO als eigenstandig opvoedmilieu. Door nieuwe inzichten in de ontwikkeling van het brein en de psychologie van jonge kinderen te combineren met praktische vaardigheden, leer je hoe je kinderen motiveert en ondersteunt in hun groei.

Wat leren studenten in dit keuzedeel?

Het keuzedeel is opgebouwd rondom thema’s die nauw aansluiten bij de dagelijkse praktijk in de BSO.

1

Hoofdstuk 1: Ontwikkeling van het kind (4–8 jaar)

Studenten leren over de verschillende ontwikkelingsfasen: jonge kleuter, kleuter en jong schoolkind. Ook het ‘scharnierpunt’ rond het zevende jaar komt aan bod. Ze krijgen inzicht in neurologische en psychologische ontwikkeling, met nadruk op morele en cognitieve groei.

2

Hoofdstuk 2: Observeren en signaleren

Observeren is essentieel om kinderen goed te begeleiden. Studenten leren observatiegegevens verzamelen, analyseren en bespreken met collega’s en leerkrachten. Op basis daarvan nemen ze beslissingen over aanpak en activiteiten.

3

Hoofdstuk 3: Activiteiten en aanbod

Studenten ontwikkelen activiteiten die bijdragen aan de brede ontwikkeling van kinderen. Hierbij gaat het om creativiteit, 21e-eeuwse vaardigheden (zoals samenwerken, onderzoeken en ontwerpen), STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts en Math) en gezonde leefstijl. Ze leren hoe ze spelenderwijs burgerschapszin en morele ontwikkeling kunnen stimuleren.

4

Hoofdstuk 4: Inspelen op belevingswereld en diversiteit

Studenten leren hoe ze aansluiten bij de interesses en leefwereld van kinderen. Ze betrekken kinderen actief, zetten hun eigen talenten in en houden rekening met genderdiversiteit. Ook leren zij hoe ze een veilig en inclusief klimaat scheppen, waarin ieder kind zichzelf kan zijn.

5

Hoofdstuk 5: Professionele rol en samenwerking

Naast het werken met kinderen leren studenten hun rol als mentor kennen. Ze worden aanspreekpunt en vertrouwenspersoon, en leren gesprekken voeren die bijdragen aan verwondering en experimenteren. Ook oefenen zij met het uitleggen en bespreekbaar maken van de waarde van de BSO richting ouders en omgeving.

Kerntaken en werkprocessen

  • D1-K1: Aanbieden van BSO aan kinderen van 4 tot 8 jaar
    • Observatiegegevens verzamelen, analyseren en bespreken
    • Activiteiten ontwikkelen en uitvoeren die passen bij de ontwikkelingsfase
    • Inspelen op individuele en groepsbehoeften van kinderen
    • Een veilige en inclusieve speel-leefomgeving creëren
    • Samenwerken met basisschool en collega’s
    • Ouders en omgeving betrekken bij de waarde van de BSO.

Op zoek naar een ander gerelateerd keuzedeel?

Ben je ook benieuwd naar andere keuzedelen die aansluiten bij het begeleiden en ontwikkelen van kinderen? Ontdek deze gerelateerde programma’s binnen All You Can Learn:

Aansluitende dimensies Keuzedeel BSO 4-8 jaar (K0793)

Openingstijden feestdagen

1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten
1
Gesloten